Νέα για το Περιβάλλον

Σε Σημαντικά Συμπεράσματα Κατέληξε το Διεθνές Ευρωπαϊκό Συνέδριο Δυτικής Αθήνας “euro cit.u.m.” για την Κινητικότητα στην Πόλη



Για την πολεοδομική ανάπτυξη, τις μεθόδους αξιολόγησης, τα μέσα προώθησης της αστικής κινητικότητας και τη συμμετοχή των πολιτών

Σε σημαντικά συμπεράσματα για το ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η αστική κινητικότητα στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών κατέληξε το Ευρωπαϊκό Συνέδριο “Euro CIT.U.M.” με θέμα «Κινητικότητα στην πόλη» που διοργανώθηκε στη Δυτική Αθήνα, από το Δίκτυο ευρωπαϊκών πόλεων “CIT.U.M.” στις 29 και 30 Ιουνίου 2007. Στο Συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου Αιγάλεω έλαβαν μέρος εκπρόσωποι 20 συνολικά Δήμων από 7 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το Δίκτυο ευρωπαϊκών πόλεων «CIT.U.M.» δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία των πόλεων της Αλεξανδρούπολης (Ελλάδα), Σεβίλλης (Ισπανία), Βαγιαδολίδ (Ισπανία), Λάρνακας (Κύπρος), Τσέπελ (Ουγγαρία), Ζέκσαρντ (Ουγγαρία), Κατάνιας (Ιταλία), Βαλέτας (Μάλτα) και Κάλιτζ (Πολωνία), συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο της Κοινοτικής Πρωτοβουλίας “URBACT” και συντονίζεται από τον Αναπτυξιακό Σύνδεσμο Δυτικής Αθήνας.
Βασικός σκοπός του Δικτύου υπήρξε, από την πρώτη στιγμή της ίδρυσής του, η διευκόλυνση μιας βιώσιμης και φιλικής προς το περιβάλλον κινητικότητας των πολιτών που διαμένουν σε αστικές περιοχές. Οι διοργανωτές του Συνεδρίου επιδίωξαν τη δημιουργία ενός φόρουμ διαλόγου και ανοικτής διαβούλευσης στην οποία παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν οι ευρωπαϊκή εμπειρία, τα αποτελέσματα από πρόσφατες πρακτικές, αλλά και οι προοπτικές στον τομέα της αστικής κινητικότητας. Οι πόλεις-εταίροι που συμμετείχαν είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν και να αξιολογήσουν θετικές ή και αρνητικές εμπειρίες στη βάση επιστημονικών μελετών και ερευνών που προηγήθηκαν και εστίασαν σε θεματικά αντικείμενα σχετικά με τη θεματολογία του Ευρωπαϊκού Συνεδρίου “Euro CIT.U.M.”
Από τον Σεπτέμβριο του 2005 ως τον Ιούλιο του 2007, περίοδο κατά την οποία λειτούργησε το διευρωπαϊκό δίκτυο πόλεων CIT.U.M., πραγματοποιήθηκαν συνολικά εννέα συναντήσεις εργασίας στις οποίες συζητήθηκαν διεξοδικά τα αποτελέσματα ερευνών που αποτέλεσαν ουσιαστικά την κύρια προσυνεδριακή ύλη.
Εκείνο που έχει ιδιαίτερη αξία είναι ότι τα συμπεράσματα του Συνεδρίου καθίστανται σημαντικά όχι μόνο για τον Α.Σ.Δ.Α. αλλά και για κάθε φορέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης αφού αποτελούν προϊόν μιας συλλογικής επεξεργασίας με τη συμμετοχή ειδικών επιστημόνων από το δίκτυο CIT.U.M., στελεχών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ακαδημαϊκών, εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αλλά και πολιτών από διαφορετικές ευρωπαϊκές πόλεις.
Τα βασικά πορίσματα, ανά θεματική ενότητα του Συνεδρίου έχουν ως εξής :
Α. Αστική κινητικότητα και πολεοδομική ανάπτυξη.
  • Απαιτείται στενότερη διασύνδεση του πολεοδομικού σχεδιασμού μιας πόλης με τον σχεδιασμό των αστικών μετακινήσεων και των μεταφορών, ώστε να επιλυθούν τα σημερινά προβλήματα λόγω του αποσπασματικού τρόπου με τον οποίο λειτουργεί ο κάθε ένας από αυτούς τους τομείς
  • Οι θεσμοθετημένες μελέτες επιπτώσεων πρέπει να αποκτήσουν ουσιαστικότερο περιεχόμενο και, συνεπώς, κατάλληλες προδιαγραφές, ώστε να συμβάλουν στην επίτευξη της διασύνδεσης πολεοδομικού σχεδιασμού με τις αστικές μετακινήσεις και τις μεταφορές.
  • Β. Διαδικασίες και μέθοδοι αξιολόγησης παρεμβάσεων και εφαρμογών αστικής κινητικότητας.
  • Οι διαδικασίες αξιολόγησης των παρεμβάσεων πρέπει να αποκτήσουν ουσιαστικό περιεχόμενο και να ξεφύγουν από το στενό πλαίσιο μιας οικονομίστικης θεώρησης.
  • Η διοίκηση οφείλει να αξιολογεί τις παρεμβάσεις όχι μόνο πριν, όπως είναι και η τρέχουσα πρακτική, αλλά και μετά την υλοποίησή τους. Αυτό θα βοηθήσει στην κατανόηση των αιτίων που προκαλούν αστοχίες ή παρενέργειες στον σχεδιασμό, καθώς και σε έναν ρεαλιστικό προσδιορισμό των μελλοντικών στόχων.
  • Η διαδικασία αξιολόγησης πρέπει να είναι πολυ-κριτηριακή, ώστε να περιλαμβάνει όλες τις πτυχές- παραμέτρους της βιώσιμης ανάπτυξης που επηρεάζουν και επηρεάζονται από τις μετακινήσεις και τις μεταφορές.
  • Γ. Προώθηση εναλλακτικών τρόπων και μέσων αστικής κινητικότητας.
  • Οι εναλλακτικοί τρόποι και τα μέσα μετακίνησης παρέχουν σημαντικές ευκαιρίες τόσο για την επίτευξη της βιώσιμης κινητικότητας όσο και για την αναπτυξιακή ώθηση μιας πόλης. Μέχρι σήμερα τέτοιου είδους εναλλακτικά μέσα παραμένουν αναξιοποίητα , εφόσον περιορίζονται σε μεμονωμένες παρεμβάσεις, κυρίως για τους πεζούς και το ποδήλατο
  • Οι παρεμβάσεις που συζητήθηκαν στο Συνέδριο αναδεικνύουν πολλά παραδείγματα εξυπνότερης και αποτελεσματικότερης διαχείρισης των αστικών μετακινήσεων.
  • Δ. Συμμετοχή των πολιτών στο σχεδιασμό και τη διαχείριση της αστικής κινητικότητας.
  • Η συμμετοχή των πολιτών στο σχεδιασμό επηρεάζεται αρνητικά από το υπαρκτό δημοκρατικό έλλειμμα, τον ερασιτεχνισμό αλλά και τις πολιτικές σκοπιμότητες. Το πρακτικό αποτέλεσμα είναι η δυσκολία της Δημόσιας Διοίκησης να επωφεληθεί από τα πλεονεκτήματα της ουσιαστικής συμβολής των πολιτών.
  • Καθοριστικός παράγοντας της συμμετοχής των πολιτών είναι οι μέθοδοι και οι διαδικασίες αξιολόγησης που ακολουθούνται αφού λειτουργούν ως φορείς βασική πληροφόρηση προς τους ενδιαφερόμενους Όσο ουσιαστικότερη και πληρέστερη είναι η αξιολόγηση σε όλα τα στάδια, τόσο αποτελεσματικότερη είναι η διαδικασία συμμετοχής για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη (πολίτες, διοίκηση, στελέχη, σύμβουλοι, μελετητές).
  • Η κοινωνία της πληροφορίας, ως όχημα ανταλλαγής πληροφόρησης, μπορεί να συμβάλλει αποτελεσματικά στη βελτίωση των διαδικασιών συμμετοχής των πολιτών.
  • Την ευθύνη συντονισμού του Ευρωπαϊκού Δικτύου CIT.U.M. είχε ο Διευθυντής Προγραμματισμού Ανάπτυξης και Πληροφορικής του Α.Σ.Δ.Α. κ. Μόσχος Διαμαντόπουλος.
    © 2024 ΑΣΔΑ. All Rights Reserved.